Natalie Portman och politik


"mikrolån (mikrokredit, smålån, små lån) som lämnas till fattiga människor utan krav på formell säkerhet. Mikrolånet ger låntagaren möjlighet att utveckla sin kreativitet genom att exempelvis starta företag. Lånet utvecklades av bl.a. Muhammad Yunus."  (källa NE)



Godmorgon! Jag sitter och läser en väldigt intressant intervju från förra sommaren med Natalie Portman, som förutom de vanliga självklara (Dalai Lama, Nelson Mandela, Oprah) är en av mina förebilder/idoler. Just den här artikeln handlar om hennes arbete med att stödja The Foundation for International Community Assistance, eller kort och gott FINCA. FINCA arbetar med mikrolån i tredje världen, en metod som inte bara ger hjälp för stunden utan som låter (mestadels) kvinnor låna kanske $50 för att starta ett företag som sedan utvecklas och de kan betala tillbaka allt eftersom verksamheten växer.
Läs hela intervjun här!


Nu ska jag läsa klart, sedan funderar jag på att kicka igång lite obscen rap och röja ur en hemsk förvaringsmöbel som ska ut ur mitt rum!
x,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0