Nerver

Uuuh, jag är så nervös just nu! Imorgon ska jag redovisa mitt företag inför en jury bestående av mina lärare, Hanne från nallebudet.se och en bankman. Självklart tror jag stenhårt på att mitt ekologiska café är en bra idé  (i uppgiften skulle ite lågkonjukturen tas i beaktning kanske jag ska tillägga!), men jag har en sådan enorm scenskräck att jag skakar i hela kroppen när jag ska tala! För att komma över det problemet läser jag i vår Svenska C, som nästan bara handlar om retorik - ett fantastiskt tips till alla handsvettande, knäskakande och stammande talare därute i världen! Några knep jag brukar använda när jag talar är:
  • Håll i något - talkort hjälper dig att minnas, pennor går också bra de förhindrar att man står med händerna i fickorna - men se upp med whiteboardpennor, mer än en gång har jag stått och knäppt med korken under ett helt tal!
  • Sätt upp håret - Då står man inte och snurrar på hårtestar eller drar för det för ansiktet!
  • Be kompisar sprida ut sig - Man har alltid lättare att ta ögonkontakt med kompisar, be dem därför sitta utspritt eller sitta på din "svaga" sida (d.v.s. den sida man tittar minst åt, för högerhänta är den svaga sidanoftast vänster)
  • Spana in youtubeklipp - Människan är ett flockdjur, har du sett en bra talare är det lättare att ta åt sig de bra egenskaperna!
Andra bra tips, som jag alltid lyckas glömma är:
  •  Kom ihåg att skriva ett tal
  •  Memorera talet, så du vet vad du pratar om
  • Tänk på att allt går fortare när man är nervös - 13 minuter hemma kanske blir 9 minuter vid taltillfället.
Gud vad blondinbella det här kändes, men det underlättar för mig att skriva allt man ska göra eftersom jag då kan gå tilllbaka och kryssa för listan på vad jag ska tänka på imorgon - jag är en av de få som ska redovisa helt själv, alla andra är i grupper - pirrigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0