Detta krångliga FN.

Hela dagen har p3 diskuterat huruvida den svenska delegaten på FN:s antirasismkonferens gjorde rätt som gick ut från lokalen bland många andra då Irans Mahmoud Ahmadinejad anklagade Israel för att vara en rasistisk stat med mycket av ansvaret för konflikterna i området. Själv tycker jag att det faktiskt var ett riktigt bra sätt. Visst förstår jag de som anser att man borde stannat kvar och lyssnat för att sedan tala igenom detta kontroversiella framträdande, men ibland är en tyst manifestation det som fungerar bäst.
Den norska utrikesministern Jonas Gahr Störe valde dock att stanna, även om det spekuleras i huruvida han gjorde det för att han ville låta talaren föra fram sitt budskap eller för att han var näste talare på tur. Han valde att godta Ahmadinejads åsikter som en sätt att använda yttrandefriheten, men tog avstånd från iranierns budskap:

"Jag tar starkt avstånd från den tidigare talarens synpunkter. Han placerar sig vid sidan av, i strid med konferensens anda.
- Norge kommer inte att acceptera att en udda fågel kidnappar de mångas arbete"
(citat från DN)

Synd för FN bara att så många länder valde att inte dyka upp. Viljan att skapa en enad värld blir ju lite smutskastad när bland annat USA väljer bort en sådan här konferens.

Nä, hörrni smarta människor i världen: passa på att bli engagerade. När jag blir nästa Åsne Seierstad (fast med korrekta källor) kan jag förmedla era budskap och på så sätt förmedla era kunskaper!

xo,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0