The land of the free, the home of the brave?

http://www.janeelliott.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=J&Category_Code=VV

Köp Blue eyed eller Eye of the storm, vi såg den första på psykologin idag och det var nog både det bästa och det värsta jag gjort i mitt liv. Visst har man insett att rasism och nasism existerar och är utbrett, men tack vare Jane Elliots experiment blev det hela mycket mer lättförståeligt. Och då var det inte bara rasism hon visade på, utan även kvinnoförtryck, hat mot homosexuella, handikappade och alla andra minoriteter. Sättet hon jobbar på, att ta den "normala" majoriteten, vita, blåögda män och kvinnor och behandlar dem under ett 2,5-timme långt seminarium precis som om de var en minoritet, medan de som verkligen är minoriteter i verkligheten får spela majoritet... Det går inte att beskriva hur det känns, och då är filmen bara ungefär en timme, medan de flesta som ingår i de förtryckta minoriteterna får leva hela sina liv i vetskap om att de kan skatta sig lyckliga om de kan ta sig genom skolan utan alltför många elaka tillmälen (heter det så?) och om de kan få ett hyfsat jobb.
Som vit tjej kommer jag säkert få känna på någon form av könsdiskriminering, men jag befinner mig fortfarande i en majoritet. En alldaglig, smart vit kvinna har fortfarande svårare att få ett toppjobb än en snygg, ganska korkad vit man. Om man ska börja dra in snygga, svarta kvinnor med ett IQ över Einstein, så är deras chans troligtvis fortfarande lägre än den vita mannens.
Vi vet alla om att det här finns, men fortfarande finns det människor som känner sig tryggare med att säga att "det finns inte så mycket i Sverige, mer i USA" än att inse att det finns här, och nu och försöka göra något åt det.
Du gamla fria Nord? Screw that.
"Det enda som behövs för att ondska ska fortsätta är att de goda står bredvid och är tysta."
Nu sitter väl ni medelö-Svenssons ute i stugorna och tror att jag är jätteintresserad av politik, men nej det är jag inte! Det enda jag är intresserad av är frågor gällande hur människor tänker? För jag är också en av alla dessa förtryckare, det är jag säker på. Men vetskapen om problemet kan också få en att tänka innan man handlar nästa gång.
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0