Morgondagens kaffedrinkande gnällkärring protesterar

Hey ho, Stockholms sinne för logiskt tänkande inom kollektivtrafik verkar vara totalt obefintligt - jag menar, vad är meningen med att slopa betalning i bussen om man inte sätter ut automater som gör det möjligt att fixa en biljett i förväg? Men ja visst ja, alla är ju nuförtiden utrustade med mobiltelefoner och har ju självklart alltid abonnemang eller ett tankat kontantkort - att jag inte tänkte på det..! Suck.
Anledningen till min frustration är faktiskt att jag - för en gångs skull - till och med var lite tidig eftersom jag visste att jag inte bara kunde kuta ikapp bussen som vanligt och vifta lite med månadskortet, utan att jag idag måste köpa biljett i förväg och därför också vara i tid för att hinna detta, men! Tror ni då att någon av de fyra (!) olika busshållplatserna som ligegr på gångavstånd från Carol och Peters hus har en biljettautomat?
Självklart inte.
Men då har ju säkert Q8 eller Statoil, som praktiskt taget ligger ovan nämnda hållplatser, en möjlighet att köpa biljett?
Självklart har de inte de - och när man så snällt frågar, ja då får man veta att det bara är till att gå upp till Stuvsta, leta reda på Pressbyrån och sedan besluta sig för om man vill gå tillbaka och ta bussen eller om man ska ta pendeltåget.
Och innan jag hade lyckats reda ut allt det här, ja då var ju klockan över halv nio - d.v.s. att jag hade en halvtimme på mig att hitta ett ställe jag aldrig varit på och ta mig ut till Kristineberg - en resa som bara det brukar ta en timme.
Till och med den mest dumme kan ju då räkna ut att jag, från att ha varit ute i riktigt god tid gick till att vara en halvtimme försenad. På min sista praktikdag.
Hade det inte varit så skadligt för miljön hade jag nu uppmanat alla att skippa kollektivtrafiken och bara åka i sin egen bil, men då hade väl Stockholms stad i och för sig hittat på ett nytt sätt att vara riktigt jobbiga?

Men nu tänker jag skippa dessa negativa tankar - fortsätter jag slutar det väl bara med att all trafik ut till Stuvsta / Rågsved upphör med omedelbar verkan antar jag - och så ska jag sitta här och njuta av dagens tredje kopp kaffe. Möjligtvis lyssnande till Weird Al Yankovics -  "Another one rides the bus"
(Riding in the bus down the boulevard
And the place was pretty packed (yeah!)
Couldn't find a seat so I had to stand
With the preverts in the back
It was smelling like a locker room
There was junk all over the floor
We're already packed in like sardines
But we're stopping to pick up more, look out.)

- - -

Såg förresten en sådan där kryssa-i-lista idag, tror den hette något i stil med "Hur medel-Svensson är du?" Tydligen är man en medel-Svensson om man varit på Öland mer än två gånger - vad är då jag? Super-Svensson?

image9?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0